Thursday, April 14, 2011

DURIAN

Kelakar aku baca jawapan korang  kepada soalan TRIVIA pagi tadi..

Jawapannya ialah bunga durian !!
Tahniah kepada yang menjawab tepat.
Hadiahnya, ialah pakej makan durian free sampai lebam...serious.
Tunggu musim durian nanti, korang datanglah ke rumah mertua aku.

Tujuan aku buat soalan trivia tu ialah nak test try tengok, ada tak orang lain selain aku yang tak kenal bunga durian..ekekeke...rupa rupanya bukan aku sorang aje yang tak tau..haha
Dah 32 tahun 4 bulan hidup, semalam for the first time aku tengok rupa sebenar bunga durian kat rumah mertua.

Kat rumah mertua aku ni, memang ada dusun family. Ada pokok durian, manggis,langsat, rambutan, pulasan..siap dengan anak sungai. Setiap kali musim durian, memang meriah, sampai boleh jual murah kepada kawan kawan. Yang nak makan free, sila datang rumah. Tapi selama aku kawin dengan mommyZiyyad, tak pernah terlintas pulak nak berkenalan dengan bunga durian, until yesterday evening..tengah test shoot gambar pokok..~haha..

Fakta berkenaan durian VS daddyziyyad yang anda perlu tahu (poyo!) :P

- aku suka makan durian, tapi tak suka bau durian. Wife selalu marahkan aku sebab aku tak bagi bawak balik durian dari rumah dia ke rumah kami, sebab aku tak suka kereta aku bau durian!Memang nak muntah wehhh..masuk kereta, nak nak time tengahari panas, bau durian! Selalunya MIL aku dah masak perangai urban aku, so dia siap kopek kan , dan masukkan isi dlm bekas tapauwe besar. Itu pun boleh berbau tau!!

-macam macam teknik aku dah cuba nak elak bau durian bila bawak dlm kereta. Wife aku try balut buah tu dgn roti..hahha...dan try letak arang sekali..letak tapauwe tu dalam bekas politerin, seal dgn selotep..still berbau!

-kalau kereta dah saturated dengan bau durian, sila jangan spray perfume. Ia memabukkan lagi anda. Samada letak arang, atau letak daun pandan aja.It works for me.

-segala benda tentang kepelbagaian durian aku suka. Kuah durian/santan durian, tempoyak, dodol durian, kek durian, eskrem durian..hatta sebab banyak sangat durian kat rumah mertua, kami siap buat cekodok durian! Ye..cekodok durian..haha
ihsan google. Sedap ooo cecah dengan roti bai

-aku tak geti kopek durian. Bukan tak mau belajar, dah belajar, still tak pandai pandai. Bagi mengelakkan tangan aku ni luka( nanti tak boleh rawat patient, kata MIL aku :P ), samada MIL aku yg kopek, atau mommyZiyyad(ya, dia terror kopek), atau ipar2 aku yang kopek kan, ekekeke..kalau balik rumah parents aku, ayah aku lah tukang kopek. 

So, nantikan musim deroyan yer.
Yang nak datang makan sampai lebam tu, boleh inform aku..aku kasik alamat

33 comments:

  1. Assalamu'alaikum Dr.,

    rkakak tahu kenapa Dr. ambil gamabr bunga tu. Kalau kat Johor sekarang memang tengah bermula musim durian. Banyak juga yg dah gugur. Mommyziyyad kalau makan banyak akan bertambah panaslah dia sebab ada baby dalam perut tu. Tidur confirm aircond kena set minimum....

    ReplyDelete
  2. kuikuikui
    petua org dulu2 cakap, kalau nak elak bau durian dalam kereta..
    bawak durian pada waktu malam...
    time tu durian kurang menyengat..
    so, xde la bau kuat cam siang..

    ReplyDelete
  3. nak nak nak!!!

    *urban nya daddyZiyyad...!!! hahahaha!!!

    ReplyDelete
  4. betul lah tekaan iols
    hoyehhhhhhhh!~ nanti dapat makan doyan preeeee!~

    sedapnya duriannnnnnnnn!~
    yummmmmyyyyyyyyy!~

    ReplyDelete
  5. kat kg, masih belum musim lagi..mak kata, pokok tu merajuk kot!
    hehe

    kalau nak tau, bunga durian tu pun org makan, buat sayur..tapi saya tak penah terai lagi

    ReplyDelete
  6. makcik suka makan durian yang dah masak, mentah kurang sikit. selalu makcik beli durian yang elok-elok buat tempoyak .baru best.

    ReplyDelete
  7. suka durian.. segala jenis yang bersangkut paut dgn durian mmg sukalah... tapi kopek durian mmg tak suka.. hancur jari halus ku ni..

    ReplyDelete
  8. saye suke durian

    tapi saye benci bau toilet bila rumah sy byk durian.

    pastu saya x tahan bila saya sendiri burp. haha

    ReplyDelete
  9. serupa la mcm laki aku...
    bini yg gagah perkasa ni gak la yg kopek...



    .

    ReplyDelete
  10. kc pun suka durian. serius tgh mengidam nak makan durian ni. tp tak leh mkn malam nnt tak leh tido. kena makan siang. tu la masalahnya .. siang keja, tak da masa. wiken pun sokmo bizi. I hope musim durian can wait for me to be available. hihi ..

    ReplyDelete
  11. saya pun hantu durian.. sampai suami mengeluh sebab waktu mengandung dulu pun makan durian beria ia ..nasib baik takde pape..

    ReplyDelete
  12. drdaddy

    dr x ajak pun..saya nak pg..anak-beranak hantu durian nih!heheh

    ReplyDelete
  13. kat mana dusun tu..?

    nasib baik doktor kan..
    leh..manje2 skit :P

    ReplyDelete
  14. wah..wah.. dilayan macam raja kat rumah mertua utk makan raja buah tu yer.. he..he.. alamak.. serawa durian cicah roti.. kalu makan petang2 ni mmg syok habislah..

    ReplyDelete
  15. walopun sy original org kampung, dulu2 main masak2 bwh pokok doroyan, tp sy tak makan doroyan.. haha.. tp sy kawin dgn org perak, depa suka makan tempoyak. wahaha

    ReplyDelete
  16. saya pon sker kuah durian tu. cicah dgn roti mmg sedap..:)

    ReplyDelete
  17. wa teka betul so leh la mkn duyan tu nnti

    ReplyDelete
  18. hehehe...kamu tak kenal bunga dereyan???
    sila bgtau alamat rumah tu kat akak nanti..nak pi makan dereyan...jgn risau akak pandai buka dereyan sendiri.

    nak hilangkan bau dereyan dlm kereta (lepas keluarkan buah tu)...letak roti banyak2...roti slice tu.brand apa pun takpa.

    ReplyDelete
  19. tergodaaaaaaaaaa......nyesal x jawab betol2..melepas mkn durian free..haha

    ReplyDelete
  20. orang urban makan tempoyak?
    not so urban la kot.
    i tak makan tempoyak,adakah level urbanisasi i adalah lebih dari u?hehehehe

    ReplyDelete
  21. bile la musim durian? sempat tak masa raya, heheheheh

    ReplyDelete
  22. kita pun tak tau tu gambor bunga durian..

    tapi...

    kita mmg hantu durian..! muktamad.

    ReplyDelete
  23. fakta asben saya adalah dia tak suka durian, hahaha

    ReplyDelete
  24. Daddy Ziyyad,,rugi pulak pagi tadi tak sempat bukak blog..kalau tak boleh jawab..nanti boleh makan durian sampi muntah..he he..
    tengok daun pun dah kenal dah..durian bunga durian..dah biasa tengok..

    ReplyDelete
  25. saya suka juga, tai tak boleh makan lebih dari 3 ulas... sebab nanti bulu roma meremang... ntah kenapa tak tau.....

    ReplyDelete
  26. ni ha antu durian dah masuk haha..No mmg suka sangat ngan duyan ni..alkisahnya Abang dlu2 menci sangat ngan duyan..tp bila No dah makan depan dia dengan penuh selera mcm tak pernah jmp duyan..skl Abang rasa dan sekarang dia pula yg ye2 tukang beli hahaha..anak2 pun ada yg suka dan ada yg tak..tp yg sedihnya labuan rm15-18/kg ooo..klo musim banyak dapat le rm5-8/kg dan time tu la sll Abang beli...mahai ooooo..

    ReplyDelete
  27. mommyziyyad kata leh datang makan diyan, tapi kena masuk kebun cari sendiri... hahahah

    ReplyDelete
  28. SETUJU ! Bau durian menjengkelkan! Tajam sampai otak!

    ReplyDelete
  29. Memang bau dia kalau dalam kereta, tak best tapi takde cara lain melainkan ko bawak lori sah2 kereta ko tak bau...hehehee..tang bukak durian tu aku terer...siap tak yah pakai lapik kain lagi sebab aku org kampung yg di besarkan pernah menjaga dusun durian..!!!

    ReplyDelete
  30. nasib ade mommyziyyad kalau x mesti durian tue xgerak2..xpun tgk je durian sampai melelh air liur..

    ReplyDelete
  31. makan durian free? Nak! Nak! Tp serius..dee makan sket je..masa kecik2 suka..dh besar2 ni kurang..pulut ngan pengat durian still the best..

    ReplyDelete
  32. terbaik Bro.. cicah roti dengan kuah derian!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...