Monday, March 14, 2011

Being Famous For A Wrong Reason

Aku tak mahu cerita pasal tsunami yang baru melanda Jepun 11 March lalu.
Kita semua dah tahu melalui TV, radio, internet.

Cuma aku rasa meluat melihat perlakuan lawak tak bertempat ini.
Khabarnya telah mendapat perhatian di dalam CNN tentang ini!


Betapa tak sensitif dan dangkalnya minda kartunis itu.
Dan amat malu, Ketua Editor Berita Harian boleh terlepas pandang benda ni.

The damage has been done.
Ni report dari CNN. What a shame !
Gila malu..malu malu....satu donia dah tahu betapa insensitive nya orang Malaysia!!


Permohonan maaf telah disampaikan oleh Berita Harian, di sini.

Tapi lepas ni satu dunia dah tahu, Malaysia yang konon kononnya begitu aktif menolong negara luar yang kesempitan/dalam bencana, secara ironinya memiliki rakyat yang tidak sensitif dengan musibah orang lain.

Tepat sekali pepatah Melayu
"Sebab nila setitik, habis rosak susu sebelanga"

36 comments:

  1. totally agree wif u.. pelik macam mana editor bh boleh tak nampak n tak peka..bencana boleh dibuat main2 pulak..stupid kan...

    ReplyDelete
  2. otak kartunis mmg macam tu.. susah nk bendung.. tp ketua editor boleh approve lak kartun mcm ni.. rasa sedih dan malu... tercalar sedikit nama baik m'sia...

    ReplyDelete
  3. kurang ajar tu, hari tu firz fairuz, ni BH plak buat lawak bodoh pasal bencana yang timpa Jepun. parah kalau otak dah letak kat lutut.

    ReplyDelete
  4. Bila tidak meletakkan otak yang waras pada tempatnya, itulah yang terjadi. :(

    ReplyDelete
  5. Belum kira org buat lawak bodoh dkt twitter lagi.. they think they're funny enough la... ini telah menguatkan lagi fakta yg org Malaysia tak de sensitivity.. sensitivity kaum takyah kata lah, mmg dah out..

    ReplyDelete
  6. org jepunla antara yg awal2 dtg tolong kita masa peristiwa highland towers.. uhuhu, sekang kiterla pulak yg awal kutuk2 dorang.. ;-P

    ReplyDelete
  7. oopss.. salam n gud morning doc.. ehehe

    ReplyDelete
  8. Tersangatlah tidak peka..tanda2 semakin menipisnya hati nurani. Musibah yang menimpa orang lain di jadikan bahan lawak.

    ReplyDelete
  9. sgt x sensitif..malunyaaaaaaa

    ReplyDelete
  10. Kalau kita perhati dah banyak kali kejadian berita yg telah dipapar kepada umum kemudiannya akan disusuli dgn ralat kemudiannya. usah kata yg diluar negeri, dalam negeri pun ada.

    ReplyDelete
  11. nak cakap tak sekolah........takkan sampai bole keje dgn surat khabar?
    sengal la.

    ReplyDelete
  12. AGREED..

    MACAM2 KAN RAGAM MANUSIA

    ReplyDelete
  13. eh kelakar hapa?

    ya saya manusia tiada perasaan~

    *tapi editor memang hampas.

    ReplyDelete
  14. sungguh x bertamadun...memalukan!!

    ReplyDelete
  15. silap haribulan doktor, hilang jawatan ketua pengarang huhuhhuhhh..

    kalau akhbar bukan arus perdana, mesti dah ada demontrasi suh letak jawatan kan huhuhuhuuhh

    ReplyDelete
  16. betul tu..dengar cerita si Fizz fairus pun ada wat lawak cam ni gak dalam tweet dia..
    http://www.mzhany.com/2011/03/lawak-fiz-fairuz.html

    ReplyDelete
  17. Azroy - ZOY tu mmg ada macam2 rekod. Tapi ianya tanggungjawab Ketua Editor utk memastikan kartun macam tu tak terlepas

    ReplyDelete
  18. Rina AVAIL - mungkin kartunis tu rasa semua benda dalam dunia ni boleh dibuat lawak

    ReplyDelete
  19. Cik Ina - yup..fizz fairuz tu pun dah teruk kena hentam dlm FB

    ReplyDelete
  20. Bujal - nanti ultramen tu fire ko, padan muka! :P

    ReplyDelete
  21. Kakcik - kesilapan mcm ni mmg tak patut berlaku kalau ketua editor tu peka

    ReplyDelete
  22. DLL - bila kita kena kutuk, tau kita nak melenting kan? so typical malaysia....

    ReplyDelete
  23. en_me - khabarnya, pasukan SMART kita tidak diperlukan oleh Jepun...hmmmm...adakah Jepun merajuk dgn kita...ekekekee

    ReplyDelete
  24. Buat lawak tak bertempat. Soal2 mcm ni jgn lah nak buat lawak. Banyak perkara lain yg boleh dijadikan bahan yg boleh diterima org.

    ReplyDelete
  25. Masa tsunami di Aceh dulu saya ingat sykt tempat saya kerja sedang menyiarkan iklan yg ada gambar ombak. Serta merta mereka menarik balik iklan itu w/p takde kena mengena secara terus dgn trajedi itu.

    Biarlah rugi kerana membatalkan kontrak pengiaran iklan itu di media elektronik dan cetak dari dikatakan tak sensitif.

    ReplyDelete
  26. sgt tak peka betul kartunis dan editor tu.

    ReplyDelete
  27. Nie la orang kata nak melawak tak tengok tempat ,ada ke benda2 macam nie di buat main.macam mane perasan kalau terkena dekat kita

    ReplyDelete
  28. I agree w u. Kadang2 mereka lupa yg keyataan mereka melukakan org lain. Insensitif.

    ReplyDelete
  29. setuju tu...tak patut betul..

    ReplyDelete
  30. editor put a 100% trust on him..sbb tu dia x tgk betul2..kalo x, sure dia dh sunting..huhu..

    ReplyDelete
  31. sesekali..ada jugak yang terlepas pandang kan..

    ReplyDelete
  32. adus..

    terlepas interpretation dlm surat kabar memang bahaya.

    harap2 japan gov dpt maapkan la kite yea..

    ReplyDelete
  33. Memang memalukan....

    Mana nak sorok muka orang malaya?

    ReplyDelete
  34. sengal betulll....... tau tak? berapa ramai anggota dan pegawai tentera bertugas di luar negara untuk misi keamanan....berorban jauh dari family berbulan-bulan...

    disebabkan kartun macam ni, tercalar imej negara...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...