Monday, February 28, 2011

Uniform

' u nak pakai baju apa?'

soalan standard mommy ziyyad every morning, dikala mata aku terpisat pisat..dalam keadaan mamai nak fikir, 'baju apa aku nak pakai ke tempat kerja hari ni'

dan selalunya, mommy ziyyad akan marah marah sayang kat aku sebab samada aku bedebumm tido balik, atau aku bagi jawapan yang bukan bukan.Aku suruh dia iron kan baju yang dah duduk dalam laundry bag, atau aku suruh dia gosok baju yang aku tak pernah ada!


dulu ada simpan iron antik ni, ntah mana pergi ntah. kalau tiap2 hari gosok pakai iron ni, memang takyah pegi gym dah keluar biceps

pernah juga sebelum ni mommy ziyyad gosok sekali banyak baju aku. Dalam 4-5 helai gitu. Cukuplah stok untuk 5 hari kerja. Tapi ntah kenapa dia tak buat begitu lagi...aku rasa sebab dia busy menjaga ziyyad dan sekarang, dia pun makin tak larat 26 minggu pregnant.

teringat dulu zaman jadi houseman, senang aja.
baju crumple tahap gaban pun takpe, sebab aku pakai labcoat. ~haha


penyelesaiannya:

-aku & mommy ziyyad ada bincang untuk aku buat uniform. Ya, uniform.
-yang jenis macam baju korporat tu lah. Aku pilih tema dan design nya, dan tempah kat kedai.
-so kalau aku buat 7 set, dah boleh rotate pakai untuk kerja 5 hari punya.
-senang, tak payah pening-pening nak fikir nak pakai baju apa.



kontradiksi:

-korang rasa poyo tak kalau korang jumpa doktor kat klinik, dia pakai uniform..hahaha..
-tak bleh la aku nak bergaya dengan pelbagai kemeja
-rasa macam kerja kilang/pemuda umno lak kalau aku pakai baju korporat tu hari-hari :P

Sebab majoriti korang kat sini ialah kaum hawa, so aku tau, korang tak suka uniform.
Korang mesti nak bergaya dengan baju kurung/kebarung/kebaya yang vogue itu kannn...


ps:

-nak pilih makan kat mana, nak pakai baju apa....pun susah. Bukan suruh pergi perang pun :P

63 comments:

  1. Assalamualaikum Daddy Ziyyad,

    Cantik juga pekena unofrom sesekali. Tapi bila jemu baliklah ke kemeja semula. Tak kisah vouge ke tak....

    ReplyDelete
  2. Kakcik rasa lagi bagus pakai pakaian seragam - tak perlu fikir nak memenuhkan almari dengan baju yang bewarna-warni. :)

    ReplyDelete
  3. utk dr aku sndr aku lg suka pakai unifom. ye la.. xyah pening2 fkr nk pakai bj apa sok g.. dulu masa keje, majikan mmg bg option nk pakai unifom atau tdk. of coz pilih unifom kan.. ada blouse ada t-shirt.. dh tentu2 pilih pakai tshirt. lg senang xyah gosok. tudung pun cari spesis xyah gosok gak..

    malas kah aku??
    kahkahkah!!!!

    DZ,
    ayh aku dulu selalu berkata..
    "ko sok keje jd misi jek.. bj sume putih xkira pangkat. xder la rasa iri hati. jgn jd cikgu, asek nk berlawan baju jek..."

    akhirnya,
    aku jadi SAHM sajok.. wallah!

    ReplyDelete
  4. pun ada iron antik tu...tapi tah kemana la juga pergi nya...
    tapi kan doc,klu kita iron gua iron antik tu...wangi jer baju kan?

    ReplyDelete
  5. Dulu masa keja kat tpt lama.. takda uniform saya mmg gosok baju seminggu sekali senang.. tapi skang ni dah ada uniform lagiiii senanng,..takyah gosok baju...muehehe..

    ReplyDelete
  6. ok pe pakai uniform.... i wish my office but uniform ni..
    tak pening nak pikir - nak pakai baju apa ye hari ni????
    sengal jer rasanya berdiri depan almari - pikir2 baju apa yang nak dipakai!
    hiks

    ReplyDelete
  7. pakai uniform senang~tapi lagi cantik kaler merah jambu dengan ropol2~terbaik~haha~

    ReplyDelete
  8. uitttt...ai terasa tang payah nak pilih baju n pilih makanan tuuu....


    hahahhaa..

    ari senin,berejam dok tengok baju2 kurung yg bergantungan..g kedai mkn, slalu ckp kat waiter, "err,sy order kemudian,nak fikir lama ni.."

    ReplyDelete
  9. hahahaha...ada betul gak tu..pakai uniform je senang..semalam p kedai cermin mata semua staff dorg cantik beruniform..sapa kata pompuan tak cantik beruniform? tp semestinya kena ngan cutting dorg la hehe..

    ReplyDelete
  10. hehe.. prefer uniform! sbb senang utk digayakan. hehe. xyah pening2 pk.. hehehe

    ReplyDelete
  11. nasib baiki perodua pakai uniform... tak payah penat mulut ni nak tanye tiap2 pagi nak pakai baju apa.. haha

    ReplyDelete
  12. saya mempunyai kuasa veto untuk menentukan baju ape encik suami nak pakai mase pegi keje dan keluar jalan2.. sebab kalau ikutkan die, asyik nak pakai baju yang same jer.. tak tau ape motip..

    ReplyDelete
  13. kdg2, bila blurr tak tau nak pakai apa, terfikir jugak alangkah bagusnya kalo gi kerja pakai uniform. tak yah pening2 .. wardrobe pun line clear. hihi ..

    ReplyDelete
  14. Betul apa yang doc kata, makcik hari tu pun bercadang ngan rakan kerja nak buat uniform, bukan apa pening kepala nak cari baju baju.kalau ada uniform, tak delah stok baju berjalan sama cam pergi kerja.

    makcik rasa tak poyolah pakai uniform cam tu.Gambar baju keler kelabu dan hitam , simple.



    soalan makcik dah jawab ye, nanti tengoklah kat sana.

    ReplyDelete
  15. KakZakie - itu lah kak..rasanya best jugak kalau ada unifrom ni..

    ReplyDelete
  16. Kakcik - tulah pasal..rasanya mudah kan...takyah pening kepala nak pilih baju

    ReplyDelete
  17. tak payahlah buat sampai 7 helai kot.. 2 helai cukuplah, kiranya pakai seminggu 2 kali.. yg lain tu pakailah baju biasa yg susah sangat nak pilih tu.. he..he..

    ReplyDelete
  18. kakLong - iron antik tu memang hasilnya terbaik..baju licin & wangi aja..sebab dia berat..dan takyah pakai letrik...jimat bil :)

    ReplyDelete
  19. Kaseh - wahh..u pakai uniform ye ...cuba tepek gambar uniform u...~hihi

    ReplyDelete
  20. miloais - termenung di depan almari kannnn..hahaha

    ReplyDelete
  21. bujal - kamu ingat saya hendak ke sarkas kah pakai uniform ropol2 pink..~wakakakaa

    ReplyDelete
  22. Zie - lain kali kena fikir masa on the way lagi...bila sampai kedai makan terus order..~haha

    ReplyDelete
  23. Norhafiza - cantik jugak pompuan pakai uniform..yg penting kena ukur lah..bukan pakai standard saiz.

    ReplyDelete
  24. mrs azmi - cantik jugak kan uniform perodua

    ReplyDelete
  25. pakai uniform senang..x de la payah nak memilih pakaian lahi

    ReplyDelete
  26. shaza - how I wish mommyziyyad bleh pilikan terus baju apa yg I perlu pakai...hahaha

    ReplyDelete
  27. kakchik@ella - bila baju sikit pun susah, banyak baju pun kita susah..kannn..:P

    ReplyDelete
  28. DZ,
    SAHM - stay at home mom AKA surirumah sepenuh masa..
    glems sikit..yer dak??!

    ReplyDelete
  29. Cik Ina - thanks atas cadangan makcik. Dan saya dah baca jawapan makcik...oooo..bleh try lah makan roti canai suami makcik tu

    ReplyDelete
  30. Hanis Azla - hmmmm...bagus juga cadangan ni..tq..

    ReplyDelete
  31. saya like komen bujal... pink ropol²= puteri amno! kah kah.

    ReplyDelete
  32. Amy Syaquena - tu sebab saya plan nak buat uniform ni..hehe

    ReplyDelete
  33. kakngah - glammmmmm gitewwww ...:)

    ReplyDelete
  34. KOG - esok saya daftar keahlian Puteri Amno..hahaha

    ReplyDelete
  35. kita pun ada uniform, tapi wajib pakai hari isnin.tapi kita tak pernah pakai sebab tak suka.

    ReplyDelete
  36. ko takyah pakai baju lah!
    gerenti bisnes ko naik mencanak

    kehkehkeh

    ReplyDelete
  37. syida - hahaha..yg dah ada uniform, tak mau pakai pulak

    ReplyDelete
  38. Hani - muakakaka..hampessss....labkot aku ntah mana lesap kat spital tah...ko ada simpan lagi labcoat?

    ReplyDelete
  39. wah bagus uniform tu doc....saya keja pakai uniform putih pun malas gak nk iron....hehe btw salam kenal dr saya...saya follow yer..:)

    ReplyDelete
  40. ada... 3 lai
    satu yg tempah masa undergrad..
    2 yg dapat free masa ho siap ada tulis HUKM
    pastu kain yg gomen bagi free utk tempah sendiri pun tak tertempah2 lagi
    ko nak pinjam? hahaha

    ReplyDelete
  41. Nieza - salam kenal :) uniform putih ni kena jaga baik2..cepat kotor

    ReplyDelete
  42. Hani - jelessssssnya aku. Aku masuk spital JB, hapah tak bagi pun labcoat free..

    ReplyDelete
  43. pilih baju korporat tu kena betul. saya penah salah sangke igt bro tu guard padehal die pakai baju korporat. hehehehehehe

    ReplyDelete
  44. my hubby memang pakai uniform pergi keja.so senang keja me sebab dia kain thshirt ,tak perlu gosok.

    kat ofiz me ada jugak baju korporat,sekali hampir sama dengan par yg htr surat tu..kesian..dah laa boz2 yang pakai..hahahahaa

    ReplyDelete
  45. ader letak nametag x kat uniform ittewww.. ehehe

    ReplyDelete
  46. Myaby- hahaha...betul juga tu...kena pilih betul2..

    ReplyDelete
  47. e.l.i.s.s.m.i.e - hahaha...kena design baju korporat ni dgn design yg unik dan tersendiri..

    ReplyDelete
  48. en_me - tu la pasal..ingat nak letak terus nama yg jahit pada baju tu..kikiki

    ReplyDelete
  49. ok gak ade uniform,

    tp uniform pon kena gosok la..

    ReplyDelete
  50. sama le, akak dulu pun iron baju seminggu sekali aje, berderet, tapi bila dah ada anak 3, tak daya beb nak berdiri lama2, iron baju tiap2 mlm le jwbnya

    ReplyDelete
  51. assalamualaikum Dr..

    sy vote yang kelabu tue heheheee

    ReplyDelete
  52. MasZuber - mmg kena gosok..tapi takyah pening kepala nak pilih baju apa nak pakai hari2..~haha

    ReplyDelete
  53. Mamasyaza - sebenarnya iron baju sekali banyak ni boleh jimatkan elektrik, berbanding kita gosok selai selai, setiap hari

    ReplyDelete
  54. BDC - realistik..cuma tak tahu bila nak realisasikan...:)

    ReplyDelete
  55. sahrom - yg gambar tu sekadar contoh aja..hahaha..

    ReplyDelete
  56. MDT teringin sangat nak pakai uniform..takyah pening2 kepala nak pikir esok nak pakai baju ape..dan takyah susah2 asik nak beli baju jerrrr..

    ReplyDelete
  57. Kalu doktor poyo sekalipun, harus ramai peminat juga, asal saja wajah manis lagi hensem....!

    ReplyDelete
  58. 13 tahun kerja pakai uniform memang mudah. tudung pun kaler sama hari2. memang pening kalau yg tak pakai uniform ni. he..he.. mcm sekrang le.. almari penuh pun mcm tak cukup je.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...