Wednesday, February 16, 2011

Rindu Mak Uda

Aku yang hensem kancing button penuh di leher !




Tu rasanya gambar 28 tahun dulu..
Masa tu aku dijaga oleh kakak mak aku, aku panggil Mak Uda.
Bukan jaga biasa-biasa macam nursery tu..
Tapi dah macam mak angkat aku..
Sebab 28 tahun dulu, mak aku bergelut dengan penyakit dipanggil Hodgkin Lymphoma.
Jadinya, mak aku selalu dapat rawatan di Hospital Universiti, PJ (sekarang PPUM).

Mak Uda menjaga aku penuh dengan kasih sayang.
Sebab dia memang tiada anak. Brother yang tinggi besar sebelah aku tu(dalam gambar), aku panggil Abg Zali.
Abd Zali ialah anak angkat Mak Uda. Dan kini, dia masih menjaga Mak Uda.


Sebagaimana Mak Uda pernah menatang aku dengan penuh kasih sayang, begitulah dia mendukung anak aku sendiri, Ziyyad dengan penuh kasih sayang.
Dalam gambar tu, Ziyyad umur setahun. Ya, dia amat montel ketika umur 6 bulan - setahun. Sangat sedap dipeluk.

Aku rindu pulak kat Mak Uda aku pagi ni..
Moga Allah murahkan rezeki aku..
Aku nak bawa Mak Uda buat umrah..sekurang kurangnya.
Aku tak pernah cakap dengan dia "saya sayang Mak Uda"...tak pernah..kerana itu bukan stail aku...amat payah aku nak luahkan..even dengan parents aku sendiri..Tapi aku sayang mereka semua..

Moga Allah beri kesihatan dan kekuatan kepada Mak Uda.

37 comments:

  1. semoga mak uda sihat sentiasa.. orang yang berbuat baik akan sentiasa di kenang kan??

    ReplyDelete
  2. comel ziyyad...

    moga mak uda uols - sihat sentiasa - diberkati Allah hidupnya...

    ReplyDelete
  3. muka skema tak ble blah~haha~

    *nasib baik besar hensem~

    ReplyDelete
  4. miloais - ya, saya pun doakan sebegitu utk dia

    ReplyDelete
  5. Bujal - ko tak tengok lagi muka aku masa darjah satu! ~haha

    ReplyDelete
  6. huhuuhu .... sedih pulak CA baca ......

    CA pun tak pernah jumpa pembantu yang jaga CA masa kecik ..... tapi masa hari kawin CA ... dia datang . Ayah CA cari dia sampai jumpa.... Bahagianya rasa masa tu .....

    Semoga .... DDZ .... dapat bawa mak uda menunaikan umrah ...

    ReplyDelete
  7. mudah2an doa ko dimakbulkan Allah...amin...

    err, ko ckp x I love U kat org rumah ko? hehehe...

    ReplyDelete
  8. semoga Mak Uda diberi kesihatan yg baik..Amin..

    betul2,pyh kan nk ckp gitu kat parents..biasanya ckp kt mak je..hihi..:)

    ReplyDelete
  9. ziyyad sangat comel. mau peluk juga.

    ReplyDelete
  10. muka doc sama ngan ziyyad masa kecik. skema , butang sampai leher tu.kecik lagi dah pakai baju yang tokoh cam doktor. cita-cita dari kecik nak jadi doktor ye?.Simpati buat mak doc, syukur dapat mak uda yang baik hati.

    ReplyDelete
  11. faham....kite pun jenis tak reti cakap. tulis tu boleh la tapi itu pun segan2.

    tapi dalam hati mmg sayanggg sgt. :)

    ReplyDelete
  12. CA - rasa best sgt kan dpt jumpa dia?

    ReplyDelete
  13. wahida - hahaha...everi day cakap I lap u kat org rumah..:)

    ReplyDelete
  14. Zie - susah nak keluarkan ayat "saya sayang mak, ayah, atuk, nenek..dan lain2"..kan....

    Tapi bila dgn bf/gf...laju aje cakap..:P

    ReplyDelete
  15. GC - bila dah dapat kaki, ziyyad semakin kurus..~huhu

    ReplyDelete
  16. Cik Ina - sebab mak saya sakit tu lah jadik pendorong saya nak jadik doc.

    ReplyDelete
  17. GB - budaya kita org Melayu ni lain kannnn..:)

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum Daddy Ziyyad,

    Kasih sayang tak perlu diluahkan. tapi dari cara dan tingkah laku kita terhadap mereka sudah dapat dibaca oleh mereka.

    Kalau Mak Uda membaca N3 ini mesti mengalir airmata dia....

    ReplyDelete
  19. kan best kalo Mak Uda dapat baca entry ini..

    tapi adalah amat membahagiakan dia saya rasa jika ungkapan sayang diberikan kepada dia depan-depan.

    cubalah..:)

    ReplyDelete
  20. KakZakie - wa'alaikum salam kak....

    Saya pasti sangat bahawa Mak Uda saya tak akan baca entri ni...

    Tapi saya akan berbakti utk dia..selagi hayat dikandung badan...

    ReplyDelete
  21. sebijik muka ziyyad ye
    photo copy habislah...

    mesti tak romantik ni kan :P

    ReplyDelete
  22. entry ni sgt sweet... mudah2an ALLAH panjangkan umur Mak uda dan kamu sekeluarga dan murahkan rezeki kamu supaya boleh bawak mak uda g umrah.. aminnn...

    ReplyDelete
  23. Insyaallah..semoga niat baik terhadap mak ude dr akan termakbul.

    ReplyDelete
  24. Ati - saya tidak romantik..~huhu...:P

    ReplyDelete
  25. Kaseh - saya sgt berharap begitu..doakan ya

    ReplyDelete
  26. terharu rasanya bila terkenangkan orang2 tersayang...perasaan sebak tetiba datang..No doakan semoga dimurahkan rezeki untuk membawa mak uda p umrah.

    ReplyDelete
  27. hehehhe...comelnye masa kecik..ziyyad ada iras muka dedi..

    moga mak uda sihat..moga ape yg dedi impikan tercapai..bwk mak uda g umrah..amin..:)

    ReplyDelete
  28. perbuatan yang menggambarkan perasaan lebih menyentuh hati dari kata2 yang tak ikhlas..... sy pun x reti nk ucap2, tp dari cara sy, orang boleh tahu...

    ReplyDelete
  29. dari saya kecik sampai saya umur 12tahun, mak saya amik helper dkt rumah. Ex Helpers kami sekarang ada yg di Kuching, Sitiawan, dan Jempol.. Kalau saya pi jumpa diorg balik, mesti diorg peluk2 sayang saya... Rasanya susah nak balas jasa mereka, walaupun mereka dibayar, mereka jaga kami semua macam sedara sendiri.. susah dah nak dpt org mcm ni sekarang, kan?

    ReplyDelete
  30. kebanyakan lelaki memang begitu kot doc ? susah nak luahkan ..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...