Friday, February 11, 2011

Mythbuster

Anda ke klinik..anda tipu doktor, kata anda demam....(sebab anda nak MC)

Anda kantoi, sebab kami ada ini
Anda kata "Eh, doc..radas itu tak accurate lah!...saya demam nih"
Maka saya pun keluarkan radas ini
Hambek ko!!
 Fakta: Dikatakan demam itu, apabila suhu badan naik melebihi 37.8 darjah Celcius. Suhu badan manusia dewasa di dalam range 36.1 - 37.8 darjah. Bacaan average ialah 37 darjah. Termometer digital akan memberi bacaan yang tepat, berbanding termometer plastik yang lekat di dahi itu.

Lepas itu, si doktor pun mengepam darah anda..anda beria ia tengok bacaan di situ..seolah olah bacaan tekanan darah anda akan terpapar di situ..Hey...hanya radas digital sahaja yang ada paparan sedemikian tau..
Fakta: Radas ini dipanggil mercurial sphygmomanometer. Bacaan tekanan darah anda akan diambil dengan cara si doktor mendengar bunyi pertama(menggunakan stetoskop)...dan bunyi terakhir. Boleh baca tentang KOROTKOFF SOUNDS

Si doktor kemudian berkata, "saya perlu memeriksa bacaan gula anda", sambil mengeluarkan radas ini:

Anda(sebagai pesakit Diabetes) berkata di dalam hati " sehari dua sebelum ke klinik, aku dah control makan kow kow punya...mesti tak kantoi"

Fakta: Anda akan kantoi jua apabila si doktor membuat ujian darah yang lebih lanjut, yang dipanggil HbA1c. Ujian ini akan membongkar tahap pengawalan gula anda(makan ubat atau ponteng, jaga makan atau tidak)untuk tempoh 2-3 bulan terakhir. Untuk keterangan lanjut, sila baca tentang HbA1c ini

Akhir sekali, si doktor berkata " awak ni, harus di inject. Baru cepat sembuh demam tu".
Sedangkan di dalam hati, si doktor dah tahu si pesakit ni sedang mengencing dia, makanya orang yang suka mengencing, memang wajar dicucuk! Hahaha

Si doktor koyakkan benda ni, dan usap usap di bontot pesakit:

Dan si pesakit menyangka " ahhh..kuranglah sakit bila kena inject..sebab dah disapu ubat kebas"
Fakta : Itu cuma alcohol swab yer. Ianya tidak mendatangkan kesan kebas. Doktor menyapu benda ni sebelum aktiviti menginject, adalah untuk membersihkan kawasan kulit, untuk mengurangkan risiko jangkitan kuman.



ps: Semua benda benda mitos yang si pesakit ni percaya, memang betul betul punya kejadian..betul betul berlaku, sepanjang pengalaman saya bekerja. Gambar-gambar radas di atas adalah radas sebenar di klinik saya. Hak cipta terpelihara :P      Harapnya rancangan Mythbuster kali ni dapat memberi pencerahan yang sebaiknya....:)

47 comments:

  1. duduk dalam sauna.pastu jumpa doktor.agak2 ble tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      Delete
  2. Salam Daddy Ziyyad,

    Ada kala sakit pun kena pergi kerja. Duduk dalam pejabat pun macam ayam berak kapur. Ada tanggungjawab perlu dilangsai selain malu dgn org bawahan....

    Injek je org yg tipu to doc. Biar dia rasa Hahaha....

    ReplyDelete
  3. Pendek kata - jangan cuba2 tipu doktor, tau! :)

    ReplyDelete
  4. adeh jawapan bujal..sgt sengal..haha..

    p/s: saya tak pernah tipu doctor....saya bohong jekk.. lalalala

    ReplyDelete
  5. sangup letak tembakau kat mata semata2 nak mc hahaha.. tu dolu2 je.. zaman cintan cintun.. sekarang nak mc pun malas.. sebab dok umah lagi banyak keje kene buat dari kat Office.. jadinya anggap je tempat keje tu tempat berehat dan mencari rezeki..

    tapi kalau hilang mood diriku terMC jugak..

    ReplyDelete
  6. salam..doc dah bagi penerangan..pasni jangan lagi nak bohong hehe..tapi jd info berguna gak tu

    ReplyDelete
  7. agagaga~
    demam2 g opis gak
    telan panadol
    kalau dah tak bole hendel baru g jumpe doc

    nak tye,
    kalau demam selalu cucuk kasi baik cepat, adakah antibodi kita akan jadi lemah?
    mitos atau fakta ye?

    ReplyDelete
  8. saye kalau demam tetap tak dapat mc.. paling kurang pun, tak yah masak jer.. benda2 lain tetap kena buat.. hehehe

    ReplyDelete
  9. Bujal - selalu bersauna buat lelaki, tidak baik untuk kesihatan testis, kamu tahu? :P

    ReplyDelete
  10. sjk mksu dah besar ni [saiz xxl gitu], mksu dah mula kenali mitos2 klinikal itu, bersama mengenali bersama airmata sbb ramai dah sedara rapat yang pergi ketika dalam rawatn

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum

    hehe kena kalau demam malas nak jumpa doktor
    tak suke... ~

    ReplyDelete
  12. baru kita tahu doktor pun nakal yek..

    tapi kita betul2 demam psl sakit ni doc

    boleh bagi pendapat diblog kak ati ...

    TQ..in advance!

    ReplyDelete
  13. tak pernah lagi beli MC..drpd tipu, baek ambik EL jer..Emergency Leave ..hehehe!

    ReplyDelete
  14. heheheeh .... buat alasan pening ... loya loya ...

    dr bleh trace keee....

    ReplyDelete
  15. alahhhhhhh!~ iols baru nak try tipu mc nehhh!
    hik hik hik

    ReplyDelete
  16. saya tak suka radas pembaca tekanan darah itu.sebab dia bukan kawan baik saya.dia selalu memberi bacaan yang rendah kepada saya walaupun berkilo-kilo kerang saya makan.

    macam mana nak guna termometer yg arrow tu?cucuk hujung arrow kat dahi dia?

    ReplyDelete
  17. Dulu makcik selalu tipu doktor,cakap cirit birit kalau nak mc.sekarang tidak lagi, kawan punya kawan , dia doktor , kata dia orang yang cirit birit ngan tak pun boleh dikenal pasti.

    ReplyDelete
  18. KakZakie - orang yang tahu tanggungjawab, tahu hukum halal haram duit gaji, akan cuba laksankan tanggungjawab nya..macam akak...syabas akak! :)

    ReplyDelete
  19. Kakcik - penipu doktor sentiasa ada, especially pagi Isnin. Bukan sekali dua, tapi banyakkkkkkk kali muka yg sama !

    ReplyDelete
  20. Kaseh - muka Bujal tu, kalau mintak MC, rasanya ramai doc yang kasi....miahahahha

    ReplyDelete
  21. RatuKebaya - style letak tembakau tuh mmg dah lama kaki2 MC pakai..hihihi

    ReplyDelete
  22. suri solehah - moga2 info ni berguna utk kita semua

    ReplyDelete
  23. alien - depends on apa yg dicucuk lah..
    Selalunya, doc hanya cucuj ubat nak kasik kurangkan sakit/demam. So takde effect kat sistem anibodi badan.

    Yang jadik masalah kalau ko makan antibiotik tak habis..dan selalu buat mcm ni (sebenarnya tak elok selalu ambik antibiotik..tak perlu pun)...

    ReplyDelete
  24. maksu - practice make perfect kannnn...

    ReplyDelete
  25. kita x reti nk mintak mc ngan doktor..ehem, saya pelajar berhemah!!..

    tapi taktau la kan, in the future bila penat menjerit dalam kelas timbul idea mintak mc sesuka hati kan..tapi, disebabkan doc telah mewar-warkan kaedah itu sume, sy akan cari jalan lain yg lebih efektif.. (mungkin la, kalau sy kretipp..haha)

    hehehehe

    ReplyDelete
  26. manje - setakat demam sikit2, makan aja panadol, dan minum air byk2...:)

    ReplyDelete
  27. Ati - ya, nanti lepas solat jemaat saya bagi komen di blog ati..

    ReplyDelete
  28. MDT - spesis2 kaki MC nih, takmau ambik EL..katanya bos marah....kui kui kui(mcm lah boss dia tak tau dia selalu MC tipu)

    ReplyDelete
  29. Chik Att - boleh trace punyaaaaa :P

    ReplyDelete
  30. kalau dia dah makan pcm 2 bijik kan Dr...
    lepas 2 jam dia datang klenet..
    Dr check ..dia dah tak demam...
    macamana dia nak buktikan dia memmang demam ...
    .
    saya pun pernah tipu Dr.. saya menyamar jadik pesakit yang bukan Dr.. nak dapat MC.. fuhhh....mantap lakonan AGE saya!!!

    ReplyDelete
  31. "Akhir sekali, si doktor berkata " awak ni, harus di inject. Baru cepat sembuh demam tu".
    Sedangkan di dalam hati, si doktor dah tahu si pesakit ni sedang mengencing dia, makanya orang yang suka mengencing, memang wajar dicucuk! Hahaha"
    .
    .
    Aku sangattttttttt setuju dan selalu buat !!
    hahahahaaaaaa...

    ReplyDelete
  32. saya tak penah kantoi sebab tak penah tipu. kalau demam pun saya cakap tak demam (sebab takmo makan antibiotik uwek!!) padahal cek2 suhu 39 sudah. muehehe~

    tapi nama2 bende alah di atas tu, saya rasa lebih rela berbahasakan nama-nama saintifik pokok seumur hidup daripada bukak kamus dan belajar bahasa dokter.

    hahaha!!!

    ReplyDelete
  33. assalamualaikum daddy ziyyad...

    apa pun...semoga kita mendapat kesihatan yang baik...kalo tak demam..janganla berpura2 demam ek...hehhee...semata2 nak mc free...

    ReplyDelete
  34. miloais - kena pandai tauuuu kalau mau menipu :P

    ReplyDelete
  35. SyidaGorjes - termometer tu guna infra-red. Just halakan muncungnya ke dahi(tak perlu sentuh), tekan button, dan bacaan akan diambil. Termometer jenis ni lebih hygiene

    ReplyDelete
  36. Cik Ina - kadangkala, saya lebih suka kalau patient saya jenis yg berterus terang, cakap nak MC..daripada buat 1001 cerita...:P

    ReplyDelete
  37. Zie - sila print out tips2 ini, so nanti senang nak menipu doctor! hihihi....

    ReplyDelete
  38. DrSinga - bagi yang dah makan PCM 2-3 hours prior to the visit, I'll look other signs...org demam ni lain macam ..yg menipu tu, lain macam segarnya(waima dia berlakon tenat sekalipun!). Hebat yer lakonan AGE itu.Syabbas!!!

    Ya, saya suka cucuk budak2 kilang yang chronic MC seekers..last2 mereka insaf hahaha

    ReplyDelete
  39. GB - saya lebih senang menyebut mercurial sphygmomanometer, daripada menyebut Gailardia pulchella ! ngeeeeeeeeeeee....:P

    ReplyDelete
  40. Adinda Amy Sensei - bagi saya, sekali sekala 'bohong sunat' nak MC tu lumrah..saya pun bukan strict sangat...yang saya marah kat patient2 yang kronik menipu nya...:)

    ReplyDelete
  41. Kalau dkt sini, mmg harus ada digital thermometer.. sebab 1) tangan kita sejok, kepala anak pun sejok, so bila pegang, oh sejok aje, tak demam, tapi cer try pakai digital, haa kan dah 38.0.. ada budak kat sini demam panas sampai pengsan sebab mak dia tak penah tau anak dia demam sebab tangan mak and bdn anak sejok..

    2) GP mmg akan tanya suhu semalam, pagi subuh tadi kalau kita bawak anak kita jumpa dia, kalau tak ambik suhu anak, terasa diri ini tidak concern pula pada anak yg sorang itu

    3) digital thermometer tu murah dkt sini, harus beli, hehehehhehe

    ReplyDelete
  42. berbelit-belit nak sebut !


    biasanya klinik PENUH-SESAK pada pagi Isnin..

    ReplyDelete
  43. doc..kalo direct je ckp nk mc,bole ke dpt?sy jrg giler demam n x reti mnipu..haha..

    ReplyDelete
  44. Semarak Api - ikut mood saya..hahha..tapi saya lagi suka patient yg berterus terang...

    ReplyDelete
  45. dulu sy demam.. biasa la demam kepala berat.. tp bila mak letak tgn kt dahi rasa sejuk.. mcm baru keluar dari bilik haw dingin.. sejak tu kalau demam pun mmg bia je sbb takut di cop penipu.. haha.. smpi skrg pn demam org pegang still rasa sejuk...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...