Wednesday, February 23, 2011

Gua Hira'

Acap kali saya didatangi parents yang risau bila anak mereka demam.
nak nak jenis yang pernah mengalami sawan demam.

beberapa petua yang saya dapat semasa bertapa di Gua Hira' :


-beri ubat demam ikut jam, jangan culas. Jgn menaruh 100% kepercayaan kepada bibik, sebab yang sakit anak anda, bukan anak bibik. Amat -amat banyak sekali parents saya ketemu, bila di tanya bila demam/berapa kali cirit/bila last beri ubat, masing-masing tak tahu..semua diserahkan bulat-bulat kepada bibik/taska/nursery.

-kalau ada anak kecil/baby, luangkan sedikit wang yang selalu anda laburkan ke rokok/majalah CLEO untuk membeli termometer digital yang berkualiti. Tangan anda bukan tepat. Anda sangka demam, padahal baby sihat walafiat, dan begitulah sebaliknya. Tinggi rendahnya bacaan suhu ni memainkan peranan kekerapan anda nak beri ubat demam, dan bila perlu sumbat ubat demam menerusi vontot. Pastikan ada spare ubat vontot ni di rumah anda. Amat berguna di saat memerlukannya.
Jangan risau..ia bukan liwat


-hydration! hydration! hydration! Ingat ini. Baby yang demam, mudah hilang air dalam badan. Bagi yang breast feeding, feed on demand. Masih banyak kes yang saya dapat, baby nya dehydrated. Selain demam, cirit birit juga penyebab biasa baby dehydrated. Anda banyak cara nak kenal pasti tanda kekurangan air dalam baby.
a) perubahan tekstur kulit
b)cengkung bawah mata
c) bibir kering, lidah kering keputihan
d) pampers kering, yakni baby tak kencing
e) baby lembik, tak bermaya, tak aktif.
f) kurang berat badan mendadak.
Jadikan amalan selalu menimbang berat baby, especially umur 0 - setahun. Tahu baseline berat badan nya, so anda tahu bilamana berat badannya jatuh akibat dehydration.


-sila tuam baby anda. Orang kampung saya panggil tepid sponging. MommyZiyyad lagi advance, terus dibalutnya Ziyyad dengan towel basah macam kuih ketayap! Okeh...saya yang arahkan mommy buat begitu..Ehh..jangan gelak, ia effektif, amat effektif. Kajian dah terbukti, kajian saintifik, bukan kajian bawah pokok ceri.  BACA LAH
pandangan sisi. Abaikan Ziyyad yang maintain berposing waima demam




Ketika ini Ziyyad genap setahun.
-kalau baby mengalami sawan, jangan kalut. Cukuplah baby yang sawan, tidak perlu ditambah sawan oleh si ibu. Nanti naik sawan pula si bapa. Sawan demam(febrile fit) selalunya kejap sahaja. Pastikan tiada apa dalam mulut baby(eg puting), kekalkan airway, dan balut segera tubuh badannya dengan tuala basah. Dan anda seharusnya pergi jumpa doctor, kalau anda belum ada pengalaman apa perlu dibuat selepas itu.


Sekian sessi menurunkan ilmu untuk kali ini.
Dilain masa, saya perturunkan ilmu lain yang saya dapat di Gua Hira' itu.
Pengerasnya, macaroon se-tupperware (eh..saya urban ok, tak main ayam golek)..:P

68 comments:

  1. salam doc..hargai sangat info yg diberikan..sebagai ibu yg punya anak2 yg masih kecil..

    ReplyDelete
  2. thanks for the info doc!!..

    ziyyad sungguh chubby! geram...hehe

    ReplyDelete
  3. thanks for the info

    iols masih simpan ubat bontot tu...
    tho abang ajim dah besar
    besar kan??? darjah 1!
    hiks

    amalan iols - dah pegi klinik pun
    kalo masih demam - iols mandi kan jugak anak iols
    bagi segar skit badan tu
    sejuk pun ye jugak...

    dan bukak tingkap seluas yang boleh
    bagi udara bersih masuk rumah

    comeh lah ziyyad
    tetap menten walopon demam!
    hiks

    ReplyDelete
  4. kalau ziyyad comel la buat cemtu. kalau GB?? heheh~

    ReplyDelete
  5. suri solehah - salam..my pleasure dpt membantu, walaupun secara maya

    ReplyDelete
  6. Zie - ingat entri ni, nanti kamu pun bakal ada baby :P

    ReplyDelete
  7. miloais - ya..mandikan kerap, basah kepala dan rambut...haba dlm badan akan tersejat keluar

    ReplyDelete
  8. GB - kalau you buat....sexy! ngeeeeeeeee

    ReplyDelete
  9. thanks 4 the info... sy rasa termometer tu mmg penting.. sbb masa sy kecik² dulu, klu demam parents kata tak demam.. sebab bdn sy sejuk.. nak tanak kne g skolah gak.. tau² pengsan dkt skolah.. tp lps tu smpi skrg klu demam sy bia je.. haha..

    err.. kenape smpi skrg klu sy bersalam, org kata tgn saya sejuk?? adakah ini satu penyakit??

    ReplyDelete
  10. uhh~~~sungguh informaTIF~~

    pakcik~ainul minum susu sehari 4 kali.(180ml X 4)
    tapi dalam masa yang sama ainul suka minum air masak.sehari dalam 100ml.okay kah?

    ReplyDelete
  11. Azroy Bin Kassim - adakah awak selalu rasa sejuk? cuba buat pemeriksaan darah, check sistem thyroid. Boleh buat dimana mana klinik

    ReplyDelete
  12. Bujal - ainul 7 bulan ++ kan? dia 100% formula milk kah? 4 kali sehari dah memadai kalau dia minum air masak byk tu...dan jika soft diet dia mcm nestum/bubur dia bedal mcm biasa

    ReplyDelete
  13. Dulu2 masa anak saya baby lagik mmg saya mintak doktor bekalkan ubat bontot.. iye laa baby kan selalu je demam tiba2.. Bagus info nie utk ibu2 yng punya anak kecil..

    ReplyDelete
  14. Rinna - ubat bontot(suppository) tu ada yang utk demam, utk tahan muntah, utk sawan.

    ReplyDelete
  15. satu lg orang suka selimut tebal2 bila demam (not wet towel)...salah la..haba panas tu tak ke mana2 nanti...dok keliling baby ja.

    history is super important in pt management...tapi yg bawa budak ke klinik selalu jawab.."mm tak pasti pulak"...letih!!!

    ReplyDelete
  16. pernah suatu ketika...
    seorang bapa fanik-fanik ..kata anak dia panas sangat...takut anak dia sawan !! aku pun bagi masuk dulu..
    .
    .
    aku lari pergi tengok...
    tetapi ...
    aku berpatah balik semula tengok patient yang sedang menunggu di meja ku..
    .
    .
    kerana ...
    anaknya yang demam itu adalah seorang yang berusia 25 yahun..
    sekian...

    ReplyDelete
  17. Bukan senang nak dapat ilmu menurun kan. Hehehe

    Kakak masa anak baby ubat vontot tu memang ada dlm fridge. Stand-by. Sebab panas naik biasanya masa tengah malam sebab dia tak aktif/tidur. Balut tuala mcam Ziyyad baby tu betul kakak sokong (montel ye masa tu- geram pulak kakak)

    ReplyDelete
  18. time kasih utk info ni..kem salam comel kat ziyyad..:)

    ReplyDelete
  19. Ye, tak rugi beli termometer digital tu untuk pantau suhu anak. Sekurang-kurangnya kita tahu bila suhu dah terlalu tinggi boleh terus bawa ke spital. Saya beli yang cap Braun dari tahun 2004 sampai sekarang boleh pakai lagi..

    ReplyDelete
  20. makcik pun ada simpan ubat vontot , senang kalau anak deman terlalu tinggi , boleh guna.

    ReplyDelete
  21. supp.ni memang kaklong buat stok dlm esbok...!
    termometer pun memang sentiasa dibawa kemana-mana..

    kalau anak demam,memang tak pakai kan baju.. balut dia dengan tuala basah...mcm tu gak bahagian kepala dia...
    selalu perhatikan ada orang lagi anak dia demam,lagi dipakai kan baju panjang...tak paham betullll...!!!!!

    ReplyDelete
  22. info yang berguna doc...
    Saya pernah .... Aisyah ... demam di kg ..... pukul 4 pg . Dia menggigil2. Nak letak air takut .... sebab tgk dia sejuk. Dia mcm lali nak terlelap . Saya dah mcm nak putus nyawa masa tu. Tapi ayah suruh saya bawa dia dan dakap di dada saya .... Alhamdulillah ....

    ReplyDelete
  23. comel sungguh ziyyad mase kecik!!!!!!

    ReplyDelete
  24. DaddyZiyyad, saya dgr kalau budak kena high fever 40degrees gitu kan, tak elok dimandikan, boleh terencat, sebab anak kawan abah saya kena begitu..cer explain sikit..


    dkt malaysia digital ear thermometer tu mahal, saya beli yg braun punye rm200++ dkt guardian..dkt sini murah banyak, rasa nak buat bisnes pulak, hehehehe

    ReplyDelete
  25. bagus info bro...ada guna nanti ni...thanks...

    ReplyDelete
  26. tq daddy, dengan tips yg diberikn :)

    ReplyDelete
  27. Doc - sy tak rasa sejuk. tp tak tahan sejuk. thyroid yg tgn menggigil tu ke?? kadang² sy rasa berdebar tak tentul pasal.

    ReplyDelete
  28. alhamdulillah...tima kasih byk2 atas info ni dd..mmm bab balut tu tak terpk lak kan...biasa kita main sapu2 kat badan anak2 je..

    ReplyDelete
  29. terima kasih kerna berkongsi ya :)

    ReplyDelete
  30. thanks you utk perkongsian tips ini tuan dr..
    anak akak pun selalu jd kuih ketayap kalau demam.. he..he..

    ReplyDelete
  31. Salam,

    1)Saya ada digital thermometer tu, tapi kenapa kalau measure suhu telinga kanan dan kiri tak sama bacaannya?

    2)Saya ada experience pegi klinik di Malaysia, yang doktor mudanya takut nak masukkan ubat bontot tu untuk anak kecik saya. At last saya sendiri yang masukkan. Pelik.

    ReplyDelete
  32. Satu lagi, kat New Zealand ni kalau anak demam waktu winter, what should I do? Kalau kat Malaysia dulu saya gunakan sponge basah lapkan badan dia, kat sini saya sedikit keliru:

    1) Kalau saya gunakan sponge basah, sampai level mana atau sampai bila saya kena berhenti sponging?

    2) Biasanya saya akan bukakan baju dan seluar dia untuk bebaskan the heat dari badan, tapi sebab cuaca waktu winter yang agak sejuk, perlukah saya pakaikan baju dia?

    ReplyDelete
  33. kalau aku beli termometer tu ngan ko boleh x? aku nak terjah klinik ko...

    ReplyDelete
  34. ieda - tu lah pasal kak...patient tak pandang serius history taking ni...bila ditanya, ada yg jawab nak tak nak aje...

    ReplyDelete
  35. DrSinga - sumbat aje supp PCM dlm bontot 'budak 25 tahun' tu..ahaha

    ReplyDelete
  36. KakZakie - ziyyad sebelum terror jalan, memang montel gile..ekekeke

    ReplyDelete
  37. CCC - ziyyad kirim salam jugak kat cik ceria

    ReplyDelete
  38. Hani - kool fever takleh celen balut towel tauuu

    ReplyDelete
  39. Cik Ina - kalau terdesak sgt, kat dewasa pun boleh sumbat..wakakakaka

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum Dr..

    bagus petua ini..terima kasih banyak2 ya...

    ReplyDelete
  41. kak long - tu pasal saya buat entri ni..supaya menjadi nasihat tentang perlunya sponging/tuam tu semua..sebab ramai sgt patient2 yg saya tgk masih pakai baju tebal2 bila demam

    ReplyDelete
  42. info yg padat ..banyak bende makcik lalaikan...kesihatan anak2 penting......tq

    ReplyDelete
  43. Chik Att - penting utk kita remain cool bila anak2 sakit

    ReplyDelete
  44. MasZuber - ziyyad mmg montel macam model michelin masa kecik2..~haha

    ReplyDelete
  45. DLL - extreme high temp macam 40 degree plus, perlu diredakan suhunya secara gradual. Means that, do not straight away submerge the baby into icy cold water..start with sponging him..then wrapped him with a wet cloth/towels..then bath him every 4-6 hours.

    ReplyDelete
  46. Azroy - Ada 2 jenis secara general masalah thyroid ni..yg tangan menggigil tu sebab excessive hormon thyroid(hyperthyroidism). Ada yg kurang hormon(hypothyroidism)

    ReplyDelete
  47. Norhafiza - balut dgn towel basah..dan after 5-10 minit perah, dan ulang balik ...kalau nak sponging pun boleh

    ReplyDelete
  48. Hanis Azla - bagus...akak faham konsep meredakan demam dgn baik.

    ReplyDelete
  49. Ismail Fitry -

    -mild variation between left & right ear mmg biasa.

    -tu doc tak cukup experience, biasalah tu

    -sponging the whole body..just make sure not to make him/her shiver..that's the limit.

    -due to the tropical weather, mmg di sini digalakkan bukak semua baju seluar + tuam/sponging, to radiate the excessive heat thru convection principle. But in winter, cukup sekadar pakaikan thin layer of cloth, because we want to avoid sudden temperature drop which is detrimental

    ReplyDelete
  50. wahida - termometer tu ko beli kat farmasi lah..bukan klinik..:P

    ReplyDelete
  51. Hantu Kak Limah - kita semua belajar dari kesilapan makcik...

    ReplyDelete
  52. bagus lah tok dukun ni
    rajin menurun yek...hihi

    kita sokmo standby ubat tut tu kat rmh
    coz kalau demam belah malam selalu je terlelap
    sedar2 je..panassss gitu..
    senang je..sumbat ..sat je dah peluh kan doc
    memang kuyup kepala tu di kerjakan ^_~

    ReplyDelete
  53. Ati - ubat supp ni mmg mudah dibawa..kalau jalan2 bawak aje..senang..bawak ubat syrup leceh

    ReplyDelete
  54. hehehe... saya pun kengkadang buat teknik kuih ketayap ni.. especially letak kat pelipat-pelipat.... :) betul2 mujarap!

    ReplyDelete
  55. Part balutkan baby dgn towel basah tu, dulu2 KC pun buat camtu kat Aiman. It helps, right?

    ReplyDelete
  56. inilah ubat yg paling takut utk digunakan.... terasa mcm kejam pulak. hehehe

    ok geng, next time kita gathering kat wong solo shah alam eh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...