Monday, February 21, 2011

Cabaran Unchan & Nanchan

Antara benda alah yang memberi cabaran buat aku, dan masih tak boleh diatasi:

Muka budak pompuan cashier mesti sengih2 macam kerang busuk bila aku hulur kotex ni kalau nak bayar..
Tapi ramai yang professional, muka serius aja bila scan barang..
Dulu aku pernah aje mintak tolong staff aku yang pompuan belikan kat mini market sebelah klinik aku..kui kui kui

Memang masalah betul bila wife aku suruh beli daun sup..selalu aku confuse dengan daun ketumbar..
Tu pasal aku suka shopping kat Tesco/Jusco..ada label!
Ikan-ikan yang pelik pun, aku susah nak cam.

Aku tak suka nak pilih udang..busuk bau tangan..tu pasal kalau shopping bahan basah, aku suruh mommy Ziyyad yang pilih :P   aku rela lagi angkat beras 10kg..angkat susu, milo tu semua...dan memang aku tak suka masuk pasar basah, sebab bagi aku ianya kotor, berair.Tapi mommyZiyyad suka, sebab dia kata boleh dapat banyak barang yang fresh. Memang betul kata dia..hahaha..tapi aku suka pi Tesco..wangi & sejuk!

-aku tak pandai pilih durian(walaupun aku amat suka spesis kucing tido.ekeke)
-aku fail kopek durian..mommyZiyyad lagi expert dari aku. So, samada mommyZiyyad yang kopek, atau mak mertua/abang ipar aku yang kopek, Ya, keluarga mertua aku ada ladang durian yang hebat.
-walaupun aku suka durian, aku amat anti bila kereta aku bau durian. Nak muntah! MommyZiyyad selalu angin aje dgn aku bilamana aku tak bagi dia bawak balik durian dari rumah dia, ke rumah kami..aku cakap "makan aje lah puas2 kat rumah mak you tu"..hihi

Menjadi satu cabaran betul kalau paip rumah aku rosak/tersumbat..atau pintu rosak..
Sebab aku bukan handyman, walaupun aku berusaha nak jadik handyman, dengan membeli kelengkapan seperti set driller dan ada tool box sendiri. Darah handyman ayah aku, tak mengalir ke dalam diri aku.
Aku lebih suka panggil tukang paip/tukang pintu kalau paip rosak/bocor/sumbat. Namanya aku nak buat, silap haribulan macam tikus baiki labu. Family aku, dan wife aku faham sangat aku bila bab2 macam ni.
Aku pegang kata-kata mak aku "buat apa susah2 kan..kita ada duit, bayar aja yang pakar"
Ayah aku pulak lain, dia kalau boleh segala benda dia nak buat sendiri..tu pasal aku suka bila ayah mak aku datang rumah, mana-mana barang aku rosak, ayah aku mesti betulkan! Thanks ayah..~he he




ps: aku harap Ziyyad dapat bakat kreativiti macam mommy dia. :P

36 comments:

  1. saspek..ehh respek ngan mommyziyyad....itu baru cth wife mithali... suka masuk pasar basah...pandai kopek durian.. lalalala

    ReplyDelete
  2. hahahaha...kelako gak dd nih ye..part cari kotek mmg keje hb dlu (tp sll tny nak brand apa huhu) tp since dh bw kete sediri kene cr sndiri la...

    ReplyDelete
  3. mommyZiyyad tu hero tau! heheheh~

    tang pilih ikan, udang segala, masuk pasar basah tu..err...no komen. lalala.

    tapi tang daun sup atau ketumbar tu, cara paling elegan adalah dgn menghidu daun tersebut. (nampak sgt tak reti nak beza jugak, hahah!!!)

    ReplyDelete
  4. salam daddy ziyyad..
    adoiiii..camno ni..mommy ziyyad lagi terror kopek derian..haihh..

    tulah yg dikatakan wanita lebih power..haha

    ReplyDelete
  5. emmmm saya tak suka makan durian...hehehhee

    ReplyDelete
  6. daun sup besar, lebar & panjang fizikalnya
    daun ketumbar lebih keriting daunnya & agak bonzai

    walaupun abem sorg yg sah handyman, dia payah gak betulkan apa2 yg rosak kt rmh. kalau org lain pggl.. laju jek perginya sbb amik upah :P

    ReplyDelete
  7. iols paling suker gi pasar basah
    barangan fresh - banyak pilihan
    lagi pun - harga murah berbanding 'pasar basah' tesco
    hehehehe

    daun ketumbar bau kuat ye dik!
    bila nak beli - cubit skit le tang daun tu
    daun sup tak de bau

    ohh... my abang ipar - sampai la ni tak reti beza
    daun bawang dan daun kuchai
    sokmo silap beli bila suruh gi beli daun bawang!
    hahahahaha

    ReplyDelete
  8. kalau kepasar basah,suami la yg suka bab memilih-milih...kaklong tukang ckp "ok cukup!"hehehehh!!!

    ReplyDelete
  9. siapa unchan dan nanchan?
    saya juga tak kenal sayur dan ikan.tapi saya pilih je yg agak cantik dimataku.
    daun sup kan ada bau sup,daun ketumbar mana ada bau.sbb tu saya selalu cium bau dulu.lantak la org nak cakap apa.
    saya rasa saya juga bole menjadi handygirl sbb saya pernah tukar tayar tanpa pertolongan orang 3x ditepi hiway.errrr...bole kira tak?

    ReplyDelete
  10. ziyyad, elok2 pilih idola bila besar nnti tau :)

    tak sangka nasib kita sama.. w/end check in di rumah sendiri :)

    ReplyDelete
  11. Bab 1, kenapa cashier tu nak sengih tak tentu pasal.normal apa.

    bab 2 , ketumbar ada bau pepijat sikit, kena cium bau dulu.

    bab 3 , kat shopping complex sebenarnya susah nak jumpa yg fresh, itu udang bela sama size.


    bab 4, mesti kena pada pangsa, kalau tidak jadi herot. nak pilih dah boleh kopek, kena gegar dulu, memang dapat dengar isi dah lekang


    bab 5 , mesti semua orang kena tahu, makcik pun pandai, doc kena belajar hua hua.

    ReplyDelete
  12. x semua benda tu kita bleh buat.ade org blajar beratus kali utk piping pun masih fail..xpe, seni takde dibahagian perpaipan, seni kearah merawat org pulak..hehe

    *kita suka tau pergi pasar basah,ikan udang sume freshhhhh....

    ReplyDelete
  13. cayala mommy ziyyad..tabik spring..hehehhe

    dedi ziyyad kene berguru ngan mommy ni..

    superwoman!hehehe

    ReplyDelete
  14. doktor..kita ni terbalik la..akak tak suka masuk pasar basah..
    kalau nak tulis aje..bagi senarai nak beli apa..en.abang nya yang masuk pasar..

    ReplyDelete
  15. masa aku darjah 5 dolu...
    mak aku suh beli ikan cencaru
    kat kedai runcit kampung ok..
    mana ada label2 ni kan...

    dan dengan bangganya aku balik, beli 3 ekor ikan..











    .....tongkol!!!

    kuang3x.. kena pelangkung dgn mak aku! ahahaha

    ReplyDelete
  16. Kaseh - kembang mommyziyyad baca tauuu :)

    ReplyDelete
  17. norhafiza - mula2 kena beli kotex tu..memang rasa janggal sgt

    ReplyDelete
  18. GB - tak suka ke pasar basah jugak yerrrr..:P

    ReplyDelete
  19. nurkass -tu sebab agaknya Allah ketemukan saya dgn mommyziyyad

    ReplyDelete
  20. Adinda Amy Sensei - rugi tau tak makan durian..:P

    ReplyDelete
  21. miloais - hahaha...saya pun kadangkala confuse daun bawang dgn daun kucai tu

    ReplyDelete
  22. kaklong - bagus tu dpt suami mcm tu...

    ReplyDelete
  23. SyidaGorjes - unchan & nanchan tu ialah satu gameshow jepun..

    ReplyDelete
  24. hmm

    daddy ni anak manja yeh dulu?








    ke sampai sekarang pun?

    suami manja?

    hakhak.

    ReplyDelete
  25. Doc nak bodek mommy ziyyad eh ?hehe..


    tak kira pasar basah ke kering...
    semua suka !

    ReplyDelete
  26. ape da daun sup pun ble fail~cium bau sup tu dalam2 dan kemudian semat dalam memori~haha~

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum...citer pasal bukak durian nie mmg kne dgn saye..sebelum duk sendiri, sy mmg tak tau kopek tp biler dah duk sendiri alhamdulillah settle masalah ini

    ReplyDelete
  28. mekchu - tapi bila duduk dirumah sendiri, terasa best nyaaaa kan??

    ReplyDelete
  29. Cik Ina - makcik..nanti saya nak belajar memancing lah dengan suami akak...teringin nak memancing dilaut dalammmmmmmmm :P

    ReplyDelete
  30. Duriaannnn ....

    semalam ... dah makan durian .... tapi kat tepi jalan jaa..... tak berani bawa balik ....
    karang MIL pengsan .... bau dia ...

    ReplyDelete
  31. same goes with my husband.. bukan handyman... nak pasang 1 curtain rail pun seharian.. isk..

    ReplyDelete
  32. ala...
    aku terkomen pasal daun ketumbar kat depan sana..
    ko gi baca lah..

    ReplyDelete
  33. tang durian tu
    petua org lama kalau nak bawak durian naik kereta, seeloknya diwaktu malam jgn waktu siang.. kurang la bau semerbak melekat kat kereta..

    kalau dah terbawak waktu siang gak..sila letak daun arang dalam kereta utk hilangkan bau.. daun pandan pun bole jugak katanya lah..

    hehehe

    ReplyDelete
  34. wah..wah..bila ayah dia datang..
    ambik kesempatan betul yek..

    ReplyDelete
  35. pttlah doc pilih mommy zz....hihihihi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...