Monday, January 31, 2011

Iktibar Dari Raya Cina

3 hari lagi ialah Hari Raya Cina.
Dah ada kedai -kedai Cina yang tutup, dah ada kilang kilang yang majoriti admin nya Cina, dah tutup.
Tutup seminggu, beraya sakan.
Bila raya Cina, kita yang parah.
Parah kalau kereta rosak, parah kalau nak repair enjin, parah bila tayar pancit.
Kedai kedai elektrik pun banyak yang tutup.

Sebenarnya banyak iktibar, banyak tauladan yang boleh kita ambil dari mereka.
Mereka kerja sungguh sungguh, gigih. Betul, bagi mereka, semuanya wang, nak mati pun, wang!
Bila kerja, mereka kerja bagai nak rak. Bila cuti, mereka tutup seminggu.
Kita kononnya bagi alasan 'wang bukan segalanya'.
Tapi sebenarnya kita malas. Sebenarnya kita nak laba lebih, usaha sikit.
Secara peribadi, amat sukar saya nak keluarkan sijil sakit kepada pesakit berbangsa Cina.
Mereka lebih gemar bekerja, remains productive. Kalau MC pun, hanya ambil 1/2 hari, setelah selesaikan urusan di pejabat, baru mereka balik.

Berbeza dengan kita, dengan bangsa saya.
Selsema pun mahu MC. Balik kampung dah 3 hari, kembali semula ke bandar pun mahu MC, alasan penat.
Orang lain yang raya Cina, kita yang beria ia cuti. Time orang tu beria ia kerja, tak pulak kita contohi mereka.

Kalau kita tetap dengan kemalasan kita...
Kalau kita tetap dengan perasaan rasa selesa duduk di zon comfort...
Maka selagi itulah kita ketinggalan..
Jangan mimpi kita nak kuasai Bukit Bintang, Mont Kiara, Mutiara Damansara, Bangsar dan Sri Hartamas.
Dan mengharaplah nak kaya mudah dengan main MLM, sebab anda malas berusaha.

Itu baru bercerita tentang sikap malas yang menjahanamkan bangsa saya.
Belum lagi perpecahan akibat politik. Saya malas nak bicara tentang politik, sebab blog saya bukan blog politik.
Dan belum lagi saya sentuh tentang perangai turun temurun..perangai hasad dengki.

Pelik bukan?
Kita mengaku kita Islam, kita beriman.
Tapi kita penuh dengan kemalasan, penuh dengan hasad dengki, penuh dengan penipuan (menipu MC itu menjurus kepada rezeki yang tidak berkah, kamu tahu?)

Penutup bicara, selamat menjalankan tugas dan memikul amanah Yang Berhormat baru di Tenang.

53 comments:

  1. saya sokong 110% doc... tahun ni saya berazam utk kurang2kan MC :P lalalala

    ReplyDelete
  2. Salam Daddy Ziyyad,

    Kakak masih kerja.
    Oren berkotak-kotak supplier bagi.
    Tahun Baru Cina cuti 2 hari je.
    Anak-anak cuti seminggu tak dapat kemana.
    Majlis kahwin banyak nak pergi.
    Bangsa kita kena musibah baru mahu berubah.
    Entah bila lenanya akan berakhir.

    ReplyDelete
  3. Sesekali membaca coretan Dr DZ ini bagai membaca coretan budak nakal yang sednag demam itu. Tapi kakcik setuju dengan apa yang Dr DZ catatkan.... kita lebih suka bercakaran walaupun pada masa yang sama kita bercakap tentang perpaduan! :(

    ReplyDelete
  4. saya mc.

    saya terasa.

    terus saya pencilkan diri.

    merajuk

    kemudian saya gosok baju.

    untuk ke tempat kerja.

    ReplyDelete
  5. biasanya saya ke klinik utk amik ubat je. dapat mc pun tak guna sebab saya suke bertangguh gi klinik. dah petang baru pegi.

    tapi kdg2 kalau dah dapat mc waktu pagi pun saya patah balik ke opis juga utk siapkan kerja.

    :D

    ReplyDelete
  6. betul tu kalau kita tak contoh
    kaum yg berjaya..
    kita akan sentiasa ketinggalan

    masa kita kerja dgn company jepun dulu
    pun macam tu juga
    cara mereka berkerja sgt kuat
    pagi buta dah sampai ofc
    mlm hari baru nak balik

    tapi bila time fun..
    mereka yg serius tu boleh jadi
    lawak mcm doreamon bila nyanyi karaoke

    ReplyDelete
  7. Orang melayu tak nak contohi kejayaan orang cina, bila kita nasihat, dia kata , kita mati nanti suruh cina tanam.malas, orang melayu banyak hasad dengki dari nak belajar benda baik.

    ReplyDelete
  8. daddy ziyad : iols setuju banget... kat opis iols neh... yg majoriti cina + jepun - depa kalo sakit sikit2 tu... tetap gigih keja ye...
    kalo dapat mc pun... kasik siap keja baru balik... selagi tak siap... tercongok kat meja... walopon batuk berlekung-lekang bunyi nya...

    nota jari gebus : iols baru balik klinik ni... meyong sikit. tapi iols gigih jugak bekerja... hovvay kan???
    hiks

    ReplyDelete
  9. Betul betul..kadang2 orang admin kat fakulti sy banyak alasan dan malas buat kerja. kami yg jadik mangsa bila nk berurusan dipejabat..sori kalau ada readers kat sini admin fakulti saya..but truly, kami bosan.nasib baik dah nk abis study

    yeay, saya lahir tahun arnab..arnab comel, kan kan kan???..hikhikhik

    ReplyDelete
  10. salam Dr Daddy.. :D

    dah rasa macam raya cina plak bila masuk blog ni..sume merah! heheh!

    tak pernah beli MC..biasanye selalu dr tu yg akan bagi MC sampai 2-3 hari..maklumlerr..jenis susah nak sakit, tp bila sekali sakit susah nak baik..sob...sob..sob...

    ReplyDelete
  11. ASSALAMUALAIKUM DR..

    alhamdulillah..tahun nie saya lum MC lagi hehehehe.....
    rasanya tahun lepas sekali je sy MC hehehehe...tp tak dpt pun pekerja cemerlang hehehehehe

    ReplyDelete
  12. mereka raya, ada kalangan mereka sggup bukak kedai jugak.
    tp, mereka yg raya, kite yg lebih2 tutup kedai.

    ada yg dpt MC.. terus tak sakit dah..
    :P

    ReplyDelete
  13. saya xsuka mc
    sampai doctor maryam marah saya.
    eh, termensyen nama doctor fevret pulak.hhiii

    ReplyDelete
  14. maksu serik dah nak kena kat 'sini', melayunya suka menjahanamkan sesama melayu, hanya kerana maksu tak mampu nak puaskan nafsu 'serakah' dia

    ReplyDelete
  15. Kakzakie - salam kak. Saya pun cuti 2 hari aje..hehe..betul tu, bangsa kita dah biasa hidup senang, kerajaan tolong itu ini..sekali kena musibah besar, baru boleh berubah agaknya..

    ReplyDelete
  16. kakcik - gossip liar mengatakan bahawa saya & budak nakal yg demam itu ialah adik beradik...~hahaha

    ReplyDelete
  17. Bujal - aku tau ko pekerja dedikasi...walaupun MC, kau tetap tak tido sampai pukul 11am...kannn??

    ReplyDelete
  18. GB - andai saya punya archi firm, saya ambil kamu bekerja! :P

    ReplyDelete
  19. Ati - bangsa Jepun ialah contoh terbaik kalau kita mahu tiru bab dedikasi & kerajinan mereka..

    ReplyDelete
  20. Cik Ina - itu lah pasal..kadang2 malas nak nasihat, nanti dituduh bukan2...

    ReplyDelete
  21. miloais - akak memang worldddd!! gigih masuk opis walaupun sakit..jgn lupa makan ubat tau..

    ReplyDelete
  22. Zie - saya sgt setuju. Betul, sorry to say, mereka di bhg admin universiti tu, ramai yg malas(bukan semua)

    ReplyDelete
  23. MDT - raya cina nanti masuk blog ni, ada tarian naga!~ hihihi

    ReplyDelete
  24. Sahrom - wa'alaikum salam..
    Tu kira cemerlang tu kalau MC sekali saja dlm setahun :)

    ReplyDelete
  25. kakngah - yup..ada ramai yg saya tahu, lepas makan besar petang tu, esok mereka bisnes mcm biasa

    ReplyDelete
  26. syidaGorjes - dr maryam mana tuuuuuuuu? hihi

    ReplyDelete
  27. Maksu - tu yg kita sedih...bila lah perangai buruk bangsa kita ni nak berubah??

    ReplyDelete
  28. mujurlah bukan semua bangsa kita macam tu .. ramai juga yang gigih berusaha menggadai nyawa mencari rezeki. contohnya nelayan.

    saya sendiri pun rasanya tidak pernah minta MC. kadang2 dr beri pun saya tolak .. sebab kalau saya cuti, saya juga yang kena habiskan kerja saya yang tertunggak itu.

    (tapi bila ada kelapangan, saya berblog juga .. itu kira tak baik juga kan !)

    ReplyDelete
  29. daddy


    saya jarang diduga Allah dgn sakit
    maka, kalau amek MC
    memang tujuan hanya 1,
    untuk berehat.




    bersalahkah saya?


    huhu~

    ReplyDelete
  30. al lavendari - ya, mcm nelayan tu semua, mereka mmg gigih berusaha...saya akui...berblog itu menenangkan minda :)

    ReplyDelete
  31. BDC - bagi saya, kalau MC, dan kita gunakan utk betul2 berehat, itu lah yg sebaiknya...maka BDC tidak bersalah dalam hal ini..Hihi

    ReplyDelete
  32. kalau raye cina ni.. sayur kat pasar pun takde.. sebab cina kat cameron tu cuti raye.. jadi kena simpan stok sayur awal2..

    p/s-saya tak pernah dapat mc.. name pun suri-rumah.. walaupun masa demam, encik suami suruh rehat tapi kerja di rumah tetap kena buat..

    ReplyDelete
  33. fuhhh... nasib baik saya berkerja hari ini dan rabu... kalau tak, bahang jer mata baca entry ni.... heheheheh.... hidup daddyziyyad!

    ReplyDelete
  34. pastu kan
    perasan tak
    asal cuti panjang aje, kedai aksesori kereta sure penuh
    tak kira la raya apa pun
    tapi yg masuk tu kebanyakannya kereta melayu
    apa kes???
    raya cina, tp melayu yg sibuk pasang accessories kat kedai cina.. tokey cina gak untung.. pastu raya sakan!
    kenapa.. nak balik kampung tayang kereta kat orang kampung eh???

    ReplyDelete
  35. kat opis cik pah nih..satu budak cina mmg tak pernah amik mc ..cuti pun sebab cny jer.. tapi cik pah cuti mmg tak pernah cukup..

    ReplyDelete
  36. Daddy Ziyyad..semoga allah melindungi kita semua dari sifat2 yang keji..

    ReplyDelete
  37. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  38. Kalau kat sini kena flu, takyah mintak MC, confirm kena halau balik rumah.. heheheh

    ReplyDelete
  39. salam

    kalau musim raya CNY ni... taugeh selalu habis... stok kat kedai pon takde... kan bagus kalau kita tanam sendiri... ~

    ReplyDelete
  40. masa peknen selalu MC... tapi azam tahun ni nak full.. sebab nak dapat full MC Allowance.. hehehe...

    ReplyDelete
  41. hehehhe..xpe..

    kat kg baru ada kedai mekanik melayu..hehehe

    ReplyDelete
  42. tetiba gua teringat suami calon mana tah yang mc aritu.. keh keh keh.. gua tak layan sangat politik..

    ReplyDelete
  43. Good day! I simply want to give a huge thumbs
    up for the nice data you may have here on this post.
    I will probably be coming again to your weblog for more soon.


    Have a look at my blog post - seoul metro application

    ReplyDelete
  44. Whats up! I just wish to give an enormous thumbs up
    for the good information you have here on this post. I will be coming back to your blog for more
    soon.

    Look at my homepage: wgm seohyun yonghwa ep 7

    ReplyDelete
  45. Whats up! I just would like to give an enormous thumbs up for the nice info you have here
    on this post. I will be coming back to your weblog for extra soon.


    Here is my web blog: semper fi meaning usmc

    ReplyDelete
  46. Whats up! I simply wish to give a huge thumbs up for the nice info you will have here on this post.
    I can be coming back to your weblog for extra soon.


    Feel free to surf to my weblog; bring me the horizon sempiternal vinyl

    ReplyDelete
  47. Hello! I just wish to give a huge thumbs up for the nice info
    you’ve gotten right here on this post. I will be coming back to your weblog for extra soon.



    my site ... free seo-tools keyword density

    ReplyDelete
  48. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...