Wednesday, January 12, 2011

Family Tree

Tadi lepas solat kat surau mini dalam klinik, saya amati betul-betul poster ni..


Terus fikiran saya melayang, berfikir:

- sampai generasi ke berapa kita tahu nama nenek moyang kita?
Macam saya, saya cuma tahu hingga nama moyang saya sebelah ayah. Sebelah mak pun sama.

-dimana kah kubur atuk kepada atuk kita?
Kubur atuk saya, saya tau. Kubur moyang saya, saya tau. kubur bapa moyang saya? Tak tahu.

-gambar moyang moyang kita?
Saya cuma ada koleksi gambar atuk & nenek sahaja. Wife saya ada simpan gambar moyang dia, dalam bentuk lukisan orang dulu dulu. Bagus kan kalau kita ada simpan koleksi gambar moyang moyang kita, ala ala macam koleksi gambar ancestor sultan2.

- barangan klasik peninggalan/turun temurun nenek moyang kita ?
Bagi saya, ada few barangan arwah atuk & nenek. Kan bagus kalau saya boleh simpan kasut atuk kepada moyang saya..hehehe..ataupun kan best kalau ayah moyang saya ada tulis surat, hanya untuk dibuka oleh saya(wah wah wah...perasan penting gitewww)

Bagaimana pula kawan kawan sekalian???

33 comments:

  1. terus rasa nak tulis surat kat cicit yang belum lahir

    ReplyDelete
  2. nak buat kapsul masa bertulis: 'kamu terkena panggilan hangit. mueheheh!!!'~

    ReplyDelete
  3. Daddy Ziyyad..beruntung jugak boleh tau sampai moyang..
    akak cuma tau nama atuk je..jumpa pun tak pernah..

    ReplyDelete
  4. ko start lah buat famili tree kat Geni.
    .
    .
    aku dah...
    dah separuh jalan ..dan dah berenti...
    :)

    ReplyDelete
  5. saya pernah kaji salasilah saya.habis pergi sampai datuk punya datuk punya datuk punya datuk.

    yang penting kita bersaudara daddy~

    haha~

    ReplyDelete
  6. KOG - buat surat tu, nanti cicit you terharuuuu..hhehe

    ReplyDelete
  7. GB - nanti cicit cicit marahkan kita..muakakaka

    ReplyDelete
  8. kak Erna - dua dua atuk sebelah mak & ayah akak tak sempat jumpa ke?

    ReplyDelete
  9. DrSinga - dah buat dah Geni tu...kena gigih tauuuu

    ReplyDelete
  10. bujalX - yup, kita bersaudara!!! Entah bila saya nak singgah PT Klang tu yer..

    ReplyDelete
  11. tinggalkan ilmu kpd generasi selepas kita

    ReplyDelete
  12. sahromnasrudin - Itu yang sebaiknya. Ilmu akan membimbing generasi kita.

    ReplyDelete
  13. Makcik tak tahu nak kaji. ayah, ibu, datuk, nenek,moyang ngan adik beradik makcik semua dah meninggal dunia.habis nak kaji cam no?

    ReplyDelete
  14. Cik Ina - kalau macam tu, cuba makcik tanya pakcik/makcik pulak...

    ReplyDelete
  15. okeh, nak buat replika kaki tanpa kasut ah..untuk generasi cucu cicit masa depan..xpe, sy surrender ngan Dr.Singa, xdek kasut crocs pon jadik!!

    haha..:P

    ReplyDelete
  16. dua tahun lepas rasanya gua buat Geni tu.. itu pun dapat takat datuk je..

    rasanya lepas nie kene start balik Geni sebab kat kampung ramai dah apply komputer 1 malaysia.. atuk atuk pun dah pandai berpesbuk.. alang alang tu boleh suruh diorang update sekali Geni tu.. ekekeke..

    ReplyDelete
  17. DADDY, beruntung andai kita boleh tahu salahsilah/hierarci keturunan kita, kan?

    Jika ada gambar lagi best. Tapi dulu tentulah teknologi sangat terhad sekali.

    Ibuayah saya agak perahsia, banyak salahsilah yang kami tak tahu, tapi kami sering diperkenalkan kepada ramai saudara. Semua pangkat saudara, tapi secara mendalam tidak jelas.

    ReplyDelete
  18. Maaf, Ralat: salahsilah sepatutnya SALASILAH.

    ReplyDelete
  19. cadang-cadang nak buat gak ........ kena cari pelukis pelan dulu ..... sebab panjang sangat ... Tok Wan kawin 3..... anak ramai , cucu lagiii lah ...cicit jgn dikira .....

    ReplyDelete
  20. hasben aku boleh tgk gambo moyang2 dia kat muzium
    gambo moyang aku belah mak, errr..rasanya ada. Tp ntah sape yg simpan hardcopy

    ReplyDelete
  21. wah..soalan-saoalan macam ni
    boleh di buat TAG oo..daddy ziyyad
    sesuaiiiii....hihi

    apamacam??

    ReplyDelete
  22. Aku tak pernah buat pun family tree ni... aku tahu sampai atuk nenek je... yg lain tak tahu plak... he..he..he..

    ReplyDelete
  23. Zie - kaki tanpa croc tidak vogue..:)

    ReplyDelete
  24. Ardzman - future generation mmg lucky sebab dah wujud internet nih semua

    ReplyDelete
  25. azieazah - itulah heritage kita, yang perlu kita ketahui...

    ReplyDelete
  26. Chik Att - org dulu2 mmg suka kawin banyak, so mmg family tree akan berserabut sikit.

    ReplyDelete
  27. Hani - moyang husband ko sapa hah? siap ada dlm muzium...

    ReplyDelete
  28. Ati - hahhahaa...TAg yang di TAG ke 19 org tu pun belum selesai lagi mereka menjawabnyeeee...

    ReplyDelete
  29. Gismo - nanti anak ko tanya "nama moyang sape?"..haaaa

    ReplyDelete
  30. nnt sampai tak cukup paper majong nak tulis 7 keturunan nak2 nama panjang berjela..huhu mcm keturunan mummy=)

    huhu tapi kalau bleh praktikkan sahsiah keluarga nie,mmg dasyat ar..kalau cikgu tanya anak,dengan bangga dia tau nama moyang atas moyang die.huhu

    ReplyDelete
  31. slm..sy jejln cni :)

    sy atok belah ayh pon xpnh jmpa..phn tgk gmbr je.moyang2 lg la..xpnh knl pon :( sonoknye kalo dpt tau susur galur fmli..

    ReplyDelete
  32. wan Nurul Hezrina - besar tuh paper majonggg..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...